Wednesday, June 28, 2006

Två gånger ärtsoppa

Dagen har varit allt annat än fin. Den började med taskig morgonrutin eftersom Esaa vaknade sent och därför inte gjorde gröt förrän klockan 09:34 vilket enligt mig är på tok för sent för gröt. Jag anser att gröten skall konsumeras först och därför vara tillgänglig från klockan 09:00, vilket i sin tur implicerar att jag saknar Stefans grötmakarkonster, han lagade nämligen till gröten i tid. Det sägs att Stefan kommer tillbaka i morgon, Keijo (se Keyo) kommer iaf. tillbaka i natt, ungefär halv tre.

Åter till ämnet. Jag åt massor med frukost men i fel ordning och allt blev tokfel, sen skulle det fixas saker och ordnas och donas så vi kom först iväg runt klockan 11. När vi var vid grinden, 1,3 mil från skolan kom Esaa på att vi glömt nyckeln, så det var bara att vända tillbaka, vilket innebar att allt tog ännu längre tid. Till saken hör att Esaa bestämt sig för att vi bara skulle åka upp fem stycken för att bygga, för det skulle vara så skitdåligt väder att vi ändå inte kunde få något gjort. Vädret blev helt okej efter någon timme och sen var det bra resten av dagen.

Väl uppe i Cinderhill började vi med grunden för bageriet, medan Esaa sprang omkring och gjorde saker som ingen visste var det var men alla trodde var sofistikerad undansmitning från fysiskt arbete. Jag fick order från Esaa om att fixa i ordning grunden för bageriet, d.v.s. hitta stenar och ta bort stubbar o.dyl, till min hjälp hade jag Dani, Andres, Diana, Emil och Emma. Jag kände att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra men försökte hålla masken och vara så lite grinig som möjligt och väldigt konstruktiv och bra, något som givetvis misslyckades. Jag skyller på dålig morgonrutin och bristfällig information från högre ort.

Att vi började på en gång var ett stort ljug för det tog säkert en halvtimme innan Dani och Diana hade städat undan sina saker och ätit frukost och alla spanjorerna hade rökt.

Vad som däremot började på en gång var problemen med den stora stubben där bageriet skulle stå. It was huge! Enormous! Storleken har betydelse! o.s.v. Framförallt så satt den fast i marken med tjocka rötter som gick hur långt som helst och som vi inte kunde få av. Vi fick nämligen inte använda vare sig såg, motorsåg eller yxa. För någon hade redan hunnit sätta ett djupt jack i en av Esaas yxor, så han var lite smålessen. Så vi försökte i säkert två timmar med spett och "jordskottarmojängersomserutsomenblandningmellanspadarochhackor" tills Diana kom på att vi kunde elda upp stubben. Sagt och gjort frågade vi Esaa som gav klartecken, sen hällde vi på diesel på stubben och lade lite bränder runt, precis när det tagit eld kom Esaa och gav oss order om att göra grunden till smedjan och på så sätt lät han oss inte göra något kul. Min teori är att han tyckte att vi eldade för dåligt och tyckte att han kunde göra det bättre själv. Många blev ganska sura på Esaas tilltag, det är kul att elda. Inte så slitigt. I stället grävde vi fram sten, ett mycket belönande och kul arbete enligt mig. Man behöver inte tänka så mycket och det är svårt att göra fel.

Ärtsoppa till lunch, skillfully crafted by Emma och Emil. Mycket god. Den intogs under rebellisk stämning... eller... jag kände mig lite grinig och rebellisk bör tillägas, men de flesta verkade rätt nöjda och glada med att få mat.

Efter maten fortsatte min grinighet och myggen och knotten började vakna till liv. Inte så farligt med knottmyggplågan. Esaa fällde slumpmässigt valda träd. Några av dem fick han hjälp med, av Bran som egentligen skulle plocka ner dem med motorsågen men efteråt sade till mig att han inte kunde bestämma riktningen på fällningen med motorsåg så han tog träden med yxa i stället. Träd med en diameter av 30 centimeter. Han sade att det gick bra men att det var tokjobbigt.

Jag, Andres, Bran och Dani började med byggandet av golvmoduler, Emil och någon till sågade till bräderna till dem. Emma vaktade elden. Diana hade fått njuront och beslutade sig för att gå hem efter lunch, för gång hjälpte mot det njuronda.

Efter div. segande attackfixade jag, Emil, Emma och Andres ihop de sista modulerna och sen åkte vi hem, förrutom Emil och Emma som hade Cinderhillvakt.

Hemma på Åsens skola fick vi ärtsoppa till middag och ugnspannkaka till efterrät. Det var asgott. Särskilt pannkakan som smakade havregrynsgröt.

Resten av kvällen gick åt till att basta och att prata lajv med Elge och Cajsa.

Bastu går inte bra ihop med två måltider ärtsoppa i magen. Inget annat heller för den delen. Men annars är det rätt bra med mig. Det blir en ny dag imorgon.

Dagens finska ord

Laastari - Plåster

Dagens spanska ord

La grande puta rocca - Den stora jävla stenen, ett mycket användbart uttryck när man ska gräva upp och flytta sten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home