Saturday, June 24, 2006

Midsommarfirande på Cinderhill

Midsommarfirandet på Cinderhill blev inte alls så hemskt som jag hade förväntat mig. Det blev faktiskt riktigt roligt med massor av trevliga människor, eldning i långhuset och enorma mängder god mat. Det enda som förtog stämningen lite var att jag inte hade vett att vända renskinnet jag sov på åt rätt håll så jag låg och frös halva natten innan jag gjorde den upptäckten. Mental note to self: Vid kyla vänd pälsen uppåt, vid värme vänd den neråt.

I dag var det fint väder och vi rensade upp på Cinderhill, tog bort grenar, brädstumpar o. dyl. och gjorde fina gångar och så, vi hade halvdag för att det var midsommardagen och kom därför hem vid halv fyra. Efter då har jag spelat en match Starcraft mot Esa och Antti, sen spelade Erik i stället för mig. Zombies är f ö ett mycket trevligt brädspel som med fördel spelas tillsammans med spanjorer.

Antti the chef var ledig i dag, så vi attackfixade lunch själv under ledning av LG, det blev grönsakssoppa med tokmycket färsk ingefära och annan stark kryddning, man kan gråta för mindre... Matuppror inleddes för en halvtimme sedan och nu har spanjorerna tagit över köket och lagar mat, vive la revolution! Det blir pasta ikväll, en rapport om hur den smakade kommer senare.

Dagens finska ord

Jeesusteippi - Silvertejp. Keyo förklarade det med att Jesus blev upptejpad på korset med sån här tejp.
Ilmastointiteippi - Silvertejp. Direktöversatt betyder det lufttejp.
Jeesusnaula - Sextumsspik, Jesus spikades upp på korset med sånhär spik.

2 Comments:

Blogger Boblogger said...

Tjenare Helena. Jag tycker att det var tokfint att arbeta och festa tillsammans med dig, det må vi göra mer. När blir Helena Återkomsten?
Innan midsommarfirandet på CH så tyckte jag att det var en tokdålig idé, men efter så var det annat ljud i skällan, ett ganska glatt kluckande. Det som var lite synd var att det när vi var på Åsen förvandlades till Operation: Väntan, något som gjorde att vår lediga dag bara försvann. Vilket kompenserades lite av att det blev finfest med spanjorer som hoppade genom elden... vilket enligt mig alltid är underhållande.

Jorå, allt går rätt okej. Blir mer rapport på bloggen snart.

Det låter som en fin hemkomst, slynrester ska definitivt inte vara i f(l)ickorna. :)

12:29  
Blogger Boblogger said...

Tokfint. Då syns vi då.

Nu må jag sätta mig ner och klura på en ny bloggpost.

12:40  

Post a Comment

<< Home