Thursday, June 22, 2006

Första postningen

Här kommer en lång redogörelse för vad som hänt sen jag dök upp på Cinderhill building camp.

2006-06-18 Jag tog bussen från Östersund den 18 juni klockan 12:25, ankom Mora 17:45 och Åsen någon gång innan 19. Jag möttes av Stefan som berättade hur saker och ting fungerade och visade mig runt skolbyggnaden. Någon timme senare kom fem stycken trötta och varma finnar tillbaka från Cinderhill. Middag och bastu hände, sen skickades jag som ett välkomstmottagande iväg till Cinderhill för att ensam spendera natten där. Att göra upp eld utan björknäver var lite småklurigt, men lyckades. Det växer i princip bara tall uppe vid Cinderhill. Jag sov på några renfällar staplade i hög och åts upp av myggen innan jag hade vett nog att lägga mig under myggnätet då de bara störde mig med sitt surrande. Jag vaknade vid 9-tiden av att jag var såpass pigg att det inte var värt att sova längre, klockan 10 kom bilen med frukost och de andra byggarna.

Dagens finska ord

Naula - Spik
Vasta - Björkrisknippen man slår sig själv med i bastun, en mycket trevlig företeelse, ett av de bästa sätten att bli ren på och alldeles utmärkt att klia på myggbet med

2006-06-19 Dagen började ganska kaotiskt med att jag bytte om till byggarkläder medan alla andra kutade omkring och skrek till varandra på finska. Under tiden satt Antti och såg zombietrött ut på en stol. Jag bar bräder tillsammans med Lasse som rätt snart dödar myten om den tystlåtne finnen, han kan nämligen prata i timmar i sträck. Antti hjälpte också till med brädkånkandet, han tog 4 stycken själv medan jag och Lasse tog 3 stycken tillsammans. Det visade sig att bräderna skulle användas till att bygga en takås, så jag skickades upp på taket tillsammans med Lasse, en hammare, såg och spikpistol. Jag insåg rätt snart att jag hade lite för stor respekt för höjder och att jag var lite för klumpig för att jag skulle vara så effektiv på taket, men jag iddades inte säga något förrän efter drickapausen efter lunch, då fick Lasse och Antti jobba på taket och jag skickade bräder till dem i stället. Mycket av instruktionerna till Lasse kom från Keyo (uttalas Kej-å) som såg ut att vara iaf. 50 år gammal, i form av muttranden och skrik på finska, med många perkele och andra svordomar i. Så helt nöjd med våra arbetsinsatser verkade han inte vara... dagen tog slut och det blev middag och bastu, jag mådde fint och Zakarias och Jonathan anlände, de tog med sig några öl till skogen, jag sov i soffan i samma rum som Essi med det långa väldoftande håret.

Dagens finska ord

kakstaktöljy - Tvåtaktsolja

To be continued...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home